Ouders & School

De ouderraad bestaat uit enthousiaste ouders die zich samen met het schoolteam willen inzetten voor een plek waar onze kinderen zichzelf kunnen zijn, zich thuis voelen en optimaal gesteund worden. Lees verder voor meer informatie over de werking van de ouderraad.

Wie?

De ouderraad bestaat uit enthousiaste ouders die zich samen met het schoolteam, via ondersteuning en participatie, willen inzetten voor een plek waar onze kinderen zichzelf kunnen zijn, zich thuis voelen en optimaal gesteund worden (op verschillende vlakken) in hun ontwikkeling.

Wat doet de ouderraad?

We steken 2-maandelijks de koppen bij elkaar, samen met het schoolteam, en buigen ons voornamelijk over het onderstaande drieluik:

• Sociaal: wij zijn het centraal aanspreekpunt en de brug tussen school en ouders. We geven ouders een stem binnen de school en in de overkoepelende schoolraad over thema’s die ons als ouders bewegen. Op een constructieve manier samen streven we naar een optimale omkadering en omgeving.
  • Operationeel: planning, coördinatie en evaluatie van kernactiviteiten die deels dienen om de school een financieel duwtje in de rug te geven (via wafelverkoop, plantjesactie,..) of simpelweg om de kinderen een leuke tijd te gunnen (winterwandeling, carnaval fuif, Paasactie, schoolfeest,.. ).
  • Financieel: we wenden de inkomsten van onze kernactiviteiten aan ter ondersteuning van de school, hetzij accuut of op langere termijn:
    • Schoolmateriaal
    • Algemene werking
    • Veiligheid
    • Financieel bijspringen om zwemlessen of culturele activiteiten te kunnen laten doorgaan
    • Infrastructuur (speelplaats, parking, fietsenstalling,… )
    • Niet gebudgetteerde kosten van de school: zonnecrème, fluohesjes, paaseieren, gezond ontbijt, attenties ‘Dag van de leerkracht’, onkosten ‘gezond tuintje’

Schoolraad

Twee ouders van de ouderraad maken eveneens deel uit van de schoolraad en vertegenwoordigen de ouders in de grotere schoolwerking.  Zij geven mee advies rond thema’s zoals de klasindeling, de schoolrekening, grotere infrastructuurwerken, welzijns-, veiligheids-, en gezondheidsbeleid etc.

Vragen, suggesties, of wil je helpen?

Hou je niet zo van vergaderen of help je liever op een andere manier? Geen probleem! Wij zoeken regelmatig enthousiaste creatievelingen, handige harry’s,..

Wil je graag ons team vervoegen, heb je een leuk idee/feedback waarmee we aan de slag kunnen of heb je zin om mee de handen uit de mouwen te steken? Laat het ons gerust weten via je klasouder, ouderraad, school…!

E-mail: ouderraad@basisschoolhagelstein.be